Korrekt installation

For at få mest glæde af din kabel-tv pakke hos Balle-Bredsten Antenneforening, kræver det at du har en korrekt udført antenneinstallation i huset. Det vigtigste i en antenneinstallation, er at den er sikret mod forstyrrelser udefra.

Forstyrrelser på tv-signalet skyldes i langt de fleste tilfælde dårlige eller defekte kabler, fordelere og installationer i huset.

Nedenfor er vist typiske fejlkilder - disse beskytter ikke nok imod forstyrrende signaler og bør skiftes ud.

Du skal undgå nedenstående:

 

De rigtige antennestik 

For at garantere et ordentligt signal, og dermed billedkvalitet, er det vigtigt at bruge et kabel der er sikret godt mod forstyrrelser udefra.

Både antennekabel og antennestik skal være af godkendt kvalitet. Køb derfor altid kabler der er Stofa Approved, Yousee Approved eller Class A godkendt. Gode kabler koster lidt mere end de helt billige kabler, men pengene er givet rigtigt godt ud!

De gamle antennestik med en plastikkappe der kan tages af og på duer IKKE i en antenneinstallation da de er meget modtagelige overfor forstyrrelser.

Godkendte antennekabler har enten færdigstøbte stik, men man kan også samle sit eget kabel med afskærmede stik (HF-tætte).

Undgå at bøje kablet for hårdt om hjørner og lignende. Det kan skade kablets evner til at videreføre signalet optimalt. Der må selvfølgelig heller ikke være synlige brud eller samlinger (se eksempler herpå øverst).

Antennedåser og -fordelere

Antennedåser og -fordelere bruges til at fordele signalet, enten fra der hvor signalet kommer ind i huset og ud til flere antennedåser, eller til at tilslutte to fjersyn til én antennedåse, hvis der f.eks. ikke er mulighed for at montere en ekstra antennedåse. Nedenfor ses eksempler på Class A godkendte fordelere.

Nedenfor ses et eksempel på en fordeler, der anvendes til at tilslutte to fjernsyn til én antennedåse. Der findes mange varianter af denne fordeler. Kvaliteten af dem er desværre også meget svingende, hvorfor disse ikke kan anbefales.

Det er altid en god idé at teste kvaliteten af en fordeler i din installation, ved at tilslutte dit TV direkte til antennedåsen udenom fordeleren.

Bemærk: at for hver gang du sætter en fordeler på dit signal, taber signalet styrke. Har du mere end to fjernsyn tilsluttet i huset, vil det ofte være nødvendigt at montere en antenneforstærker.

Antenneforstærkere

Antenneforstærkere bruges i stedet for en fordeler, hvis signalet skal fordeles til mange antennedåser i hjemmet.

Nedenfor er vist eksempler på forstærkere med henholdsvis 4 og 8 udgange

Oplever du fejl på dit billede?

Fejl vil typisk optræde på en af følgende måder: Udfald af signal på én eller flere kanaler, sort skærm, pixelering af billedet eller grynet signal.

For monteringsvejledninger, videoer og flere gode råd om korrekt antenneinstallation besøg HomeConnect.

Oplever du en af disse fejl kan du evt. prøve en eller flere af nedenstående:

Tjek dette

Forklaring

Tjek at dit tv er indstillet på den rigtige indgang

Et tv kan indstilles til at modtage signal fra forskellige kilder. Oplever du sort skærm på et enkelt af husstandens tv-apparater, skal du tjekke at dit tv er indstillet til at modtage enten det analoge signal eller det digitale signal DVB-C.

Tjek alle kabler, fra første stik/antennedåse i huset og frem til dit tv

Et dårligt, løst eller beskadiget kabel kan give manglende signal eller støj i billedet. Modtager du digitalt signal kan du opleve pixeleringer hvor billedet brydes op i små blokke.

Sæt tv-apparatet direkte til første antennedåse

For at minimimere fejlkilder i stik, kabler eller fordelere kan du med fordel tilslutte et tv til den første antennedåse i installationen. Forsvinder fejlen når du gør dette, skal fejlkilden findes i resten af din installation.
Er dette ikke muligt pga. afstand, skal du sørge for i det mindste at tjekke tv-signalet uden andet udstyr tilsluttet (DVD-afspillere, hardiskoptagere o.lign.)

Tjek evt. antenneforstærkere

En antenneforstærker kan, hvis den er defekt, give manglende signal. Ligeledes vil forstærkeren give manglende signal såfremt den ikke er sat til 230v strøm.
Vær opmærksom på at nogle antenneforstærkere har indstillinger der bør foretages af en tekniker.

Genstart dit tv-udstyr

Har du udstyr tilsluttet dit tv, som f.eks. en digital modtagere, kan du prøve at genstarte disse (fjern strømmen og tilslut derefter igen)

Tjek andre tv i husstanden

Hvis du kun oplever dårligt signal på et enkelt apparat, skyldes fejlen formentlig et dårligt stik, et dårligt kabel eller en dårlig samling i din interne installation.
Opleves fejlen på alle apparater i husstanden, skal du tjekke fra første stik / antennedåse, og du skal tjekke om evt. antenneforstærkere ER tilsluttet 230v strøm.

Spørg naboen, om vedkommende også har problemer

Det er en stor hjælp for os, hvis du spørger din nærmeste naboer om de oplever de samme problemer som dig. Hvis de gør, er der stor sandsynlighed for at fejlen ikke ligger i din egen installation, og en tekniker skal tilkaldes.
Bemærk: såfremt fejlen findes i din egen husinstallation, vil du blive faktureret for et teknikerbesøg. Du bør derfor tjekke din installation før du tilkalder en tekniker.

Kontakt KK Partner

Hvis du har tjekket din installation og fortsat oplever fejl kan du kontakte KK Partner som vedligeholder vores antennenet.

KK Partner kan kontaktes på telefon 75 38 14 14.